Medvebarna színű, nagy arcú kis Suzuki: teszten a Splash
Suzuki Splash 1.2 GS teszt
Idén már negyedik évét tapossa, így nem meglepő, hogy megújult a Suzuki Splash. Régi-új motorjával vallattuk.
Új a medvebarna szín, a két lökhárító, a gépháztető és leginkább feltűnően a nagy Kizashit idéző hűtőmaszk is.
Vannak dolgok, amelyekkel jobb utólag szembesülni. Ilyen például a Splash tesztautó színe, melynek medvebarna elnevezését szerencsére sikerült elfelejtenem a frissített verzió nyári piacra lépése óta, és csak most a teszt írásakor találkoztam vele ismét. A medvebarna szó, illetve az asszociációi így nem befolyásoltak a 2008-ban érkezett, tavaly frissítés helyett csak új, pontosabban a Swiftből ismert, a korábbinál hajszálnyit erősebb, de azzal azonos méretű 1,2 literes benzinest kapott, idén pedig friss arcot öltött, s új belépő-variánssal olcsóbbá lett miniautó megítélését.
Fehér betétes órák, zongoralakk betéttel szegélyezett középkonzol, vannak vakító elemek, a kemény, szürke műanyagok azonban egyértelműen ráébresztenek, hogy olcsó miniautóban ülünk.
Az idén megújult Splash új lökhárítóival, friss vonalú gépháztetejével és egyértelműen a márka húzómodelljének számító Kizashit idéző hűtőmaszkjával szemből viszonylag jól, hátulról éppen csak elkülönül az eredeti kiadástól, melynél egyébként 6 centiméterrel hosszabb is.
Gyártója szerint beltere tágasabb. A többlet keresve sincs meg, a Splash igazi miniautó és ez utasterében is érződik. Elöl egészen kényelmes az ülés- és vezetési pozíció, a sofőr ülése tág tartományban liftezhető, emelésével az átlagosnál jobb ki-beszállás alakítható ki, az alapverzió kivételével az ülésével együtt a GS szinten rádióvezérlős, bőrbe varrt kormánykerék magassága is állítható.
A miniautók körében nem rossz, de azért nem is nagyvonalú a helykínálat, az ülések tartása, formázása lehetne határozottabb.
Hátra isofixes gyerekülés is tehető, előre a légzsák kikapcsolásával − menetiránynak háttal − babahordozó helyezhető.
Forgalmija szerint öt, valójában inkább négyszemélyes a Splash, de akár felnőttből is befér ennyi. Ha mégis öten ülnénk be, a sofőr készüljön fel, hogy hátra nem fog látni, átlósan amúgy sem, a hátsó tetőoszlop nagyon vaskos.
Rövid távok persze így is leküzdhetők, s a Splash voltaképp azokra való. Beülünk, indítunk, észre sem vesszük, és jár a motor, a lámpánál megállva azon tűnődünk, hogy vajon van-e stop-start rendszer.
Nincs, csak annyira egyenletes az alapjárat, hogy nem is érezhető. A gázt élénken veszi , kedvvel pörög fel a tavaly óta már nem az eredeti, hanem immár a Swiftből való – papíron – 93 lóerős benzines. Elvileg 12 másodperc alatt 100 km/órára visz, 175 km/órás csúcstempót adhat, valójában azonban kevésbé tűnik dinamikusnak. Lovait alaposan elrejtették, téligumitesztünk mintegy negyedével komolyabb tömegű, 100 lóerős Focusai után a Splashbe visszaülve megdöbbentően nyomatékszegénynek tűnt az 1,2-es, s a műszaki adatokra pillantva is az.
Meglehetősen magas, 4800 1/perc fordulaton jön a 118 Newtonméter. Emelkedőn kevés, autópályázáshoz viszont talán optimálisnak is mondható; 130 km/óránál 4200 a perecenkénti fordulat, lehet visszakapcsolás nélkül is előzni – annak, aki el tudja viselni a már ott is jelentős, 71 dBA zajszintet. Józan autós azonban nem megy ennyivel, a Splash utazótempója alacsonyabb, úgy még fogyasztása is 6 liter alatt tartható.
Divatosak a műszerek, külön egységként adott fordulatszámmérő csak a két leggazdagabb ellátmánnyal jár.
Ajtózseb csak előre került, ott is szűk, illetve első végénél 0,5 l-es palacktartós
Utóbbi érték városban is reális, országúton pedig nyilván hozható nem csak a gyári 5,1 l/100 km vegyes érték, hanem 5 liter alatti szám is, s nem tartjuk lehetetlennek az országúti, 4,5 l/100 km-t sem.
A Splash élettere azonban egyértelműen a város, szaladgálós kocsinak tudjuk ajánlani, másnak nem. Álpadlós, azaz aljában rekeszeket hordó csomagtere mindössze 45 cm hosszú, 42 cm magas, 178 literes, az egyébként kézzel hajtogatandó kalaptartó kiemelésével és az ülések – legalább pofon egyszerű, a támladöntéssel süllyedő ülőlapos – síkba döntésével 573 litert kapunk. Nem sok, ahogyan az utastéri pakolóhelyek által kínált tér sem. Parányi a kesztyűtartó, keskenyek a csak elöl szereplő, de végükben legalább (0,5 l-es) palacktartós ajtózsebek, szinte csak jelzésértékű a műszerfal közepére tett fedeles rekesz kapacitása.
Alapesetben parányi, 178 literes, de legalább egyszerűen és sík padlósan bővíthető a csomagtér.
Hátulról leginkább a lökhárító (természetesen kamu) szellőzőiről ismerhető fel leginkább a frissített Splash.
Vezetési élményből sem kapunk sokat, a MacPherson első és csatolt lengőkaros hátsó futómű még a miniautók között is kissé kemény, kissé nagy oldaldőlést adó. A (kikapcsolható) ESP felügyelte fékrendszer átlagos, s a kormányzás is az.
Az összkép nem rossz, de messze nem kiemelkedő, az ötajtós Skoda Citigóval összevetve a Splash például egyértelműen alulmaradna. Amíg persze a kasszához nem érünk, a 3 157 000 forintos Splash többek közt 6 légzsákos, ESP-s, bőrkormányos, klímás, elektromos ablakos és központi záras, ülésfűtéses, alufelnis. További extrák azonban nincsenek hozzá. Ezt kaphatjuk, 95 000 forintért metálfénnyel, akár medvebarnában.
Méretek
Hosszúság: | 3,78 m |
Szélesség: | 1,68 m |
Magasság: | 1,59 m |
Saját tömeg: | 990 kg |
Össztömeg: | 1485 kg |
Tengelytáv: | 2360 mm |
Karosszéria-kivitel: | ötajtós |
Csomagtér: | 178 liter |
Belső szélesség elöl: | 1380 mm |
Belső szélesség hátul: | 1330 mm |
Belmagasság elöl: | 975-1000 mm |
Belmagasság hátul: | 930 mm |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött: | 170 mm |
Ülőlap hossza elöl: | 510 mm |
Ülőlap hossza hátul: | 480 mm |
Csomagtér maximális szélessége: | 1050 mm |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között: | 1050 mm |
Csomagtér magassága: | 420-770 mm |
Csomagtér hossza: | 455 mm |
Csomagtér hossza üléshajtással: | 1200 mm |
Raktérnyílás szélessége: | 1010 mm |
Raktérnyílás magassága: | 810 mm |
Motor és váltó
Motor: | Otto motor |
Motorosztály: | 5 |
Hengerűrtartalom: | 1242 cm³ |
Hengerek/szelepek száma: | 4/16 |
Sebességváltó: | manuális - 5 fokozatú |
Nyomaték: | 118 Nm 4800 1/min-nél |
Teljesítmény: | 69 kW (94 LE) 6000 1/min-nél |
Menetteljesítmény
Végsebesség: | 175 km/h |
Gyorsulás 100 km/h-ra: | 12,0 s |
CO2-kibocsátás: | 118 g/km |
Gyári vegyes fogyasztás: | 5,1 l/100km |
Tesztfogyasztás: | 5,8 l/100km |
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál: | 62 dB(A) |
Menetzaj 90 km/óránál: | 66 dB(A) |
Menetzaj 130 km/óránál: | 71 dB(A) |
Értékelés
Pozitív |
Városban fürge, helytakarékos, alacsony fogyasztású |
Negatív |
Autópályán zajos, emelkedőn gyenge |
Árak
Tesztmodell alapára | 3 157 000 Ft |
Tesztmodell ára | 3 252 000 Ft |
FORRÁS: AUTONAVIGATOR.HU
Katona Mátyás
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
» Válasz erre | |||
» Válasz erre |