Egy nem mindennapi Swift...
Endre! Hogyan esett a választásod az új Swiftre?
Gondolom nem újdonság, de tetszett a kis autó.
6 éve egy Mitsubishi Galant GTi-m van, amit nagyon szerettem, hisz erős, kényelmes autó, mindenhova el lehetett vele jutni. Talán túlságosan is szerettem, jól megöregedett szegény.
Az utóbbi időben már több törődést és több pénzt kívánt, mint egy újdonsült barátnő. :-)
Egy autósporttal foglalkozó weblapot üzemeltetek már jóideje, naponta 8.000 egyedi látogató és több, mint 200.000 oldalletöltés jellemzi a www.duen.hu rallyportált, és már régóta az volt a rögeszmém, hogy talán lehet annak reklámértéke, hogy milyen autóval járok, hiszen szinte minden hétvégén megjelenek valamilyen rallyversenyen vagy autós rendezvényen.
És idén szerencsére már nem csak én gondoltam így, hanem a Suzuki Pannónia tulajdonosai is láttak ebben fantáziát és a Matador versenygumikat forgalmazó TOMI-GUMI Bt.-vel közösen a rendelkezésemre bocsájtottak egy Suzuki Swift-et, amit ezúton is szeretnék megköszönni nekik!
Mikor találkoztál először a Swifttel?
Tavaly március környékén kaptam egy rövid tesztre egy ilyen autót, már akkor azt gondoltam, hogy ezzel minden rendben van (igaz, ekkor szinte csak a városban tudtam vele kocsizni).
Aztán ugyanezt az 1.5 GS változatot elvihettem egy hosszabb tesztre is, a Kassa Rallye-n is a Swifttel voltam.
Még inkább meggyőzött arról, hogy egy igazán jó autóról van szó, hiszen az autópályán is megfelelően lehet vele közlekedni.
Azon túl, hogy mind a futóműve, mind a motorja meggyőző, még látványra sem utolsó, bizonyítják ezt talán azok a képek is, melyek egy újabb teszt alkalmával készültek. Képeket itt találtok.
Természetesen a Suzukik már korábban is a látókörömben voltak, hiszen volt szerencsém több Ignis S1600-os teszten is részt venni, vitt már N.Schelle is ilyen autóval és a magyar bajnokságban szereplő S1600-os autók tesztjein is ültem már versenyautóként működő Suzukikban.
Anno 2003-ban versenyeztem is, másodosztályban navigáltam egy Ladában, ami egy izzig vérig A csoportos versenyautó volt és mindig csodálattal néztük az N csoportos kupás Swifteket, amint pl. a veszprémi katonai lőtéren gond nélkül végigmennek ugyanolyan tempóval, mint mi a kiélezett versenyautóval.
A Suzuki Ignis Super1600 tesztről képeket itt találtok:
Album 1 - Album 2 - Album 3
Térjünk vissza egy kicsit a saját autódra. Milyen változtatásokon ment eddig keresztül, illetve milyeneket tervezel a közeljövőben?
A szerződés szerint olyan sok mindent nem változtathatok az autón...
Az első, amit kértem bele, még az átadás előtt (hiszen egy 0 kilométeres autót kaptam a Suzuki Pannóniától), az a könyöklő volt. Ugyan a srácok mondták, hogy így nem fogom tudni olyan könnyen húzogatni a kéziféket, de nekem fontosabb volt az, hogy a megszokott kényelemben tudjak ülni a sok kilométeren keresztül.
Ugyan nem lehetett sokat változtatni, de azért kapott egy Proex dobot is, amitől gyönyörű mély hangja lett és talán kicsit erősebb is. (korábban a Galanton is komplett Proex rendszer volt, erőben és hangban még nem csalódtam Szabolcs Robiék munkáiban).
Ugye ami a legfeltűnőbb, felmatricáztuk a DEKORvajó (ejtsd ahogy gondolod... :-) ) stúdió segítségével. Tehát alapban egy fehér 1.5 GS-ről van szó, és amit rajta látsz, az mind matrica. Mivel elég sok versenyautó designját is tervezem (anno Benik Focus WRC-jén a zöld, most a Tagai tesók Skoda Octavia WRC-jükön a sárga design fűződik a nevemhez), így a tervezés az én feladatom volt, GAZember barátomnak köszönhetem a matricák elkészítését és igényes felrakását.
Ugye sokan mondják, hogy az autó jellegében emlékeztet egy kicsit az új Minire. Nem ezt a vonalat szerettük volna meglovagolni, de mivel nekem szemből kicsit magasnak hatott a szélvédő és felette a fehér tető, ezért optikailag próbáltuk kicsit lenyomni azzal, hogy egy kockás zászló (anyukám szerint sakktábla) került a tetejére, igaz a végét már "kicsit megtépte a szél".
Az oldalán pedig visszaköszön a korábbi Mitsubishi matricája, szerettem volna, ha van egy kis folytonosság benne, hogy egyértelmű legyen, hogy miről is van szó :)
Az oldalán lévő ugró Swift S1600 pedig nem a fantázia szülöttje, hisz egy finn VB futamon készült kép lett átrajzolva. ->
Mivel a tető magasságán kívül még az oldalajtó magassága volt az, ami számomra a javítandók listájára került (bár pont emiatt van olyan jó aránya az oldalablakoknak...), ezért került a designba alulra körbe a fekete csík, ezzel próbáltam az ajtó magasságát csökkenteni optikailag és talán kicsit így hosszabbnak is tűnik a Swift.
Milyenek a tapasztalataid hosszú távon, mennyire kényelmes a Galant után?
Külföldön még nem, de azért itthon már mozogtam vele autópályán és a városban is elég sokat járkálok a munkámból kifolyólag is.
A Galant egy full felszereltségű autó volt, gyerekkorában még szintszabályzó is volt benne.
Azt sajnos megette az idő vasfoga, de tény, hogy sima gátlókkal is nagyon kényelmes volt vele az utazás, a bőrön és automatán kívül teljes volt az opciós lista, amit 1992-írhattak róla. A 150 lóerő kellő biztonságot adott az esetlegesen veszélyes szituációkat is erőből meg lehetett oldani vele. Pakolni is lehetett bele, hiszen 500 liternél több fért a csomagtartójába, ami mindig is ki volt használva, szinte négyévszakosként használtam, a télikabát mellett volt benne félig felfújt strandmatrac is :-)
A Swift, ebben a GS változatban messze túlszárnyalja a Galantot a kényelmi berendezéseket tekintve.
Az ülésfűtés ilyenkor télen nagyon nagy dolog (de erről talán a barátnőm még szebb dolgokat tudna mondani... :-) ) és a 8 légzsák is megnyugtató.
Hosszabb távú utazás során a könyöklő is úgy érzem, hogy rátesz egy lapáttal a komfortérzésre. Az első ülések keényebbek és talán az oldaltartásuk és az üléslapjuk hosszúsága sem hasonlítható össze a Galantéval, de nem felejtem el, hogy az egy nagyobb kategóriába sorolható autó...
Azt hiszem a Swift a kategóriatársakkal simán felveszi a versenyt.
A csomagtartóról inkább ne beszéljünk, sajnos az eddigi mindentbele elmélet után sokkal racionálisabban kell átgondolnom, mikor mire van szükségem...
Vannak olyan tulajdonságai az új Swiftnek amik számodra zavaróak?
Legfőképp a biztonsági öv be nem kapcsolását jelző csipogó hang... :-)
De ugyanakkor ez jó dolog, hisz érezhetően nevelő hatású, bár korábban is legtöbbször bekapcsoltam magam, de így még inkább...
Visszatérve a kérdésedre, zavaróak számomra a kormányon jobb oldalon lévő kapcsolók, nem hiszem, hogy olyan sokat használjuk a rádiónak azon funkcióit, melyeket ezek irányítanak, hogy azt a különben sem távol lévő gombokon keresztül ne tudnánk biztonságosan kezelni.
Bár csak egyszer ültem be hátra, próbaképp, de zavarónak hatott a hátsó fejtámlák alap pozíciója és azt sem értettem, hogy miért nem lehet azok magasságát több fokozatban állítani.
A csomagtartó méretét most ne taglaljuk, viszont eddig akárhányszor pakoltam be valamit és felhajtottam a "kalaptartót", mindig elfelejtettem visszahajtani és csak a legközelebbi megállás után tudtam újra teljes képet kapni a mögöttem zajló világról.
Ami talán legjobban zavar, de ez nem közvetlenül az autó hibája, az a megítélés, ahogy az utcán, a közlekedés forgatagában az autóval bánnak.
Míg a Galant a maga széles lámpaképével egyértelműen mutatta, hogy egy nagy autóról van szó, ha bárkit utolértem vele, az tisztelettel lehúzódott. Most itt ne érts félre, nem szoktam gusztustalanul nyomulni, de ha egy adott sebességkülönbséggel utolérsz egy autót, akkor szerintem adja magát, hogy lehúzodok (én is így teszek)
Viszont jól érezhetően ezt a tiszteletet nem kapja meg ez a kis autó. Látom, ahogy benéz a visszapillantótükörbe az előttem lévő, látja, hogy "csak" egy Suzuki és megy ugyanazzal a tempóval, ugyanabban a sávban. Ugyanezt érzem, ha egy kereszteződés felé közelítek és elsőbbségem van, hatalmas nyugalommal kifordulnak akár féktávon belül is elém, amit korábban a Mitsubishivel nem tapasztaltam.Ilyenkor, ha tehetem, megpróbálok nyugodtan maradni, már csak azért is, hogy ne mondhassa : "na, ez a kis Suzukis nem bír magával"... De néha nehéz...
Mit lehet tudni a Suzukik 2006-os rali szerepléseiről?
Úgy érzem már tavaly is egyre nagyobb szerepet kaptak a hazai és a világbajnoki futamokban is a Suzukik, köszönhető ez annak, hogy tényleg sikeresek az autók, idén talán ez méginkább így lesz, hiszen tudomásom szerint Bútor Robi is Ignis S1600-assal fog indulni itthon, így már 3 ilyen autó fog a bajnoki címét hadba állni és a kupás Ignisek között is létszámemelkedés várható.
Az biztos, hogy nekem is több "dolgom" lesz a Suzukival, hiszen például az elmúlt pénteken készült egy nagyobb interjú Ollé Sasával és a csapatában induló fiatalokkal, most pénteken reményeim szerint találkozunk a gyárlátogatáson és utána én szombaton egy nagyobb Suzukis tesztre vagyok hivatalos, ahol az Euroringen fogja pl. a kis Ranga Laci kipróbálni az idei versenyautóját.
Lesz a gyorsasági szakágban Suzuki Swift Kupa, ahol 1.3-as kocsik fognak a hegyre felfutni és a Hungaroringen egymással test test ellen küzdeni. A weboldalamon az induló SDX Tehetségkutató Kupáról is többször beszámolok majd és híreim szerint augusztusban már Swift S1600-ost is láthatunk hazai OB futamon.
Addig is szeretnék még több kilométert betenni a kis Swiftbe és villogni minden Swiftklubosnak :)
Balesetmentes közlekedést kívánok és Neked is legyen benne akkora örömöd, mint Klubtagjainknak!
KoZO, Swift Klub