Havas, jeges, csúszós ? Mindegy, hiszen Ő az SX4!
Vezetési élmény: Suzuki SX4
Paul Bailey cikke a www.channel4.com oldalairól
A Suzuki SX4 havon és jégen való exkluzív vezetése Ausztriában talán nem a legjobb módja annak, hogy a vezetési élményt és a kormányozhatóságot teszteljük, de nagyon hasznos volt a négykerék-meghajtási rendszere és az opcionális ESP bemutatására.
Négy meghajtott kerék egy ferde hátú karosszériában talán szokatlan kombináció, viszont az SX4 egyetlen valódi riválisát ugyanazon a futószalagon gyártják. Fiat jelvényt fog viselni és Sedicinek fogják hívni, csak alig fog máshogy kinézni az apróbb dizájn változtatások miatt. A Fiat vásárlói valószínűleg tetszési alapon fognak választani és hajlandóak lesznek ezért többet fizetni, viszont a tájékozott vásárló választása egyértelmű lesz. Mindkettő a Suzuki Swift megnyújtott padlólemezén alapul, ami csak jót jelenthet és a Fiat a kiváló 120LE-s 1.9 literes Multijet dízelmotort adja az SX4/Sedici sorozatnak. Választható továbbá a Suzuki építésű 1.6 literes benzinmotor, néhány piacon 1.5-ös is rendelhető lesz (az Egyesült Királyságban nem).
Mi az 1.6 literes benzinest vezettük, ami 107 LE-t produkál 4000-es fordulatszámon és mind a négy kereket hajtja egy három fokozatban kapcsolható 4WD rendszeren és ötsebességes kézi váltón keresztül. Az elektromos négykerék-meghajtást működtetni pofonegyszerű: egy kapcsoló segítségével választhatunk 2WD (elsőkerék-meghajtás), 4WD és 4WD lock között. A téli gumiknak és az ESP-nek (elektronikus menetstabilizáló rendszer kipörgésgátlóval) köszönhetően az SX4 elsőkerék-meghajtással jól vezethető jeges felületen .
Ha kombináljuk a téli gumikat négykerék-meghajtással az SX4 képes megtartani a dinamikát és az irányíthatóságot akkor is, ha a tapadás nincs az étlapon. Az ESP kétségkívül dolgozik ilyenkor, viszont csak extraként rendelhető várhatóan 600 font körüli áron, nem olcsó. Ha kikapcsoljuk az ESP-t és ugyanolyan körülmények között vezetünk, akkor egyértelműen tapasztalhatjuk, hogy extrém helyzetekben az ESP vezeti az autót, de az SX4 kiválóan teljesít nélküle is. Hagyjuk kikapcsolva és pörgessük ki a kerekeket vagy húzzuk be a kézi féket, így dicsőséges négykerekes csapatásokat vihetünk véghez. Még ha ilyen gyerekes módon is vezetik, feltűnően irányítható marad, a 4WD ott hajtja meg a kereket ahol épp szükség van rá. A Suzuki csöndesen megjegyezte, hogy az SX4 platform elég nagy ahhoz, hogy megfeleljen a WRC szabályoknak.
Terepen is meglepően állja a sarat, igaz a pörgős 1.6-os motor inkább nagy sebességeknél érvényesül. Rugalmas, tisztességesen húz alacsony fordulaton is és buzgó teljesítménye többnek érződik, mint a hivatalos 11.5 másodperces gyorsulás százra. Az ötsebességes kézi váltó precízen működik, a dízelt hatsebességessel adják és automatában is rendelhető. Meglepő dolog, hogy az olcsóbb SX4-ek csak elsőkerék-meghajtást kapnak, így 11000 fontba kerülnek. Nehéz megérteni, hogy mi a vonzó ezekben a modellekben, így nem sok előnyüket látni a hagyományos ferde hátú vetélytársaikkal szemben. Valószínűleg az eladások többsége a középkategóriát fogja érinteni, melyek alapesetben tartalmazzák a négykerék-meghajtást, ez ugyebár az SX4 fő érdeme. Az SX4 kétfajta GL vagy GLX változatban lesz kapható( az Egyesült Királyság területén - a szerk. ) : Városi vagy Terep kiszerelésben, ez utóbbit teszteltük, a vaskosabb lökhárítós modellt. A robusztus díszítések nélkül az SX4 nem más, mint még egy unalmas ötajtós valahol a kisautók és a családi kombik között. A nagyobb lökhárítók, első-hátsó alvázvédő utánzatok és tetősínek adnak az SX4-nek egy határozott kiállást, ami sokkal szembetűnőbb mint a Fiat ikertestvérnél.
A beltér inkább dizájnban erős mint funkcionalitásban. Elegáns, a műszerek jól látszódnak, a műszerfal és a kárpitozás tartós és jól van összerakva, még ha hiányzik is belőle az európai versenytársak érzékisége. Meglepően tágas, a vezetőülés még úgy is kényelmes, hogy a kormány csak föl-le állítható. Az ülések laposak és mellőznek bármilyen oldaltartást, az üléstámla függőleges állásánál elegendő lábtér jut négy felnőttnek. Sajnos az amúgy jó kilátást zavarja az A oszlop, a vastagsága és az elhelyezése méretes holtteret eredményez. Az utastér tágas, de ebből adódóan kicsi a csomagtartó. A hátsó üléstámlák lehajthatóak és az egészet előre lehet hajtani, hogy elférjen az elmaradhatatlan szörfdeszka vagy snowboard, amiket a Suzuki elvárásai szerint a vásárlók szállítani fognak. Ez a kulcsa a Suzuki vonzerejének. A Suzuki hiába ajánl egy használható négykerék-meghajtási rendszert, nem valószínű, hogy valaha is szükség lesz rá az Egyesült Királyságban. Inkább az Alpok környékén élő európaiak körében lesz várhatóan népszerű, akik valamivel nagyobbra és kifinomultabbra vágynak mint a Fiat Panda 4x4.
Rövid bemutatónk alapján nehéz megítélni az SX4 létjogosultságát a hagyományos elsőkerék-meghajtású vetélytársak között, a havon és jégen való vezetés nem elég a vezetési élmény és az irányíthatóság, vagy a nagy sebességen való viselkedés megállapítására. Nyomtuk amíg mertük a jeges úton, csak kicsit dőlt be a kanyaroknál, a felfüggesztés szilárd a magas kiállás ellenére. Könnyű volt kormányozni, bár ez várható ha ilyen kevés tapadás van az út és a kereke között. Nehéz elképzelni, hogy nagy számban fogják eladni az Egyesült Királyságban, a vonzereje gyakorlatilag a robusztus kinézetében rejtőzik, tökéletes választás azonban a Rover Streetwise siratóinak. Viszont a megbukott Streetwiseal szemben az SX4 képes a gyakorlatban is felérni az off-road külsejével. Még ki kell deríteni miként szerepel más körülmények között, de az első benyomások jók.
A cikk fordításáért köszönet "MarC" klubtársunknak !
Az összeállítást szerkesztette: Tompici, Ignis Klub